• 1

Italie 2015 Sardinie

Alghero / Vista Blue resort

Over Vista Blue resort:

Het Vista Blue resort ligt ongeveer 20 minuten rijden vanaf het vliegveld van Alghero waar Ryanair op vliegt. Het resort ligt ongeveer 2,5 km van Alghero centrum af, een auto is wel een aanrader want deze weg is 's avonds vrij donker. Met de fiets kan uiteraard ook, deze zijn te huur bij de receptie. De medewerkers zijn hier erg vriendelijk en behulpzaam. Het complex heeft ongeveer 50 appartementen. Dit is allemaal verhuur, aan de andere kant van de weg liggen dezelfde huisjes, maar deze zijn particulier bezit en zijn niet altijd bewoond en dus ook niet goed onderhouden, dat is bij sommige huisjes goed te zien. Je hebt hier overigens geen last van. Wij waren in het voorjaar hier te gast en toen was het nog rustig, ideaal om te zwemmen, want als het hier helemaal bezet is dan is het zwembad te klein voor alle gasten. Verwacht hier niets van winkels, restaurants oid, hiervoor zal je naar Alghero moeten, de dichtsbijzinde winkels zijn op ongeveer 2,5 km afstand. De appartementen zijn zeer ruim, het 6 persoons huisje heeft zelfs 2 badkamers en een wasmachine is ook aanwezig. Wij hadden een appartement met mooi uitzicht op de olijfbomengaard.

vistablue2klvistablue1klvistablue4klvistablue3kl

Maandag 27 April

Vertrek naar vliegveld Weeze, de reis gaat voorspoediger dan gedacht en we arriveren ruim op tijd. Het vliegtuig vertrekt mooi op tijd en even voor half 2 landen we in Alghero, er is een aangename temperatuur, ongeveer 20 graden. We pikken onze koffers op en gaan dan naar de balie van Herz waar we onze auto gehuurd hebben, helaas staat hier al een flinke rij en het gaat allemaal erg langzaam, na 1,5 uur zijn we pas aan de beurt. Zoals al vaker meegemaakt is de auto die we gehuurd heb er niet en krijgen een andere aangeboden. Het begint met een automaat die we niet willen, want die zijn we niet gewend, daarna een grote Fiat familie wagen en een Opel Insignia stationwagen, beide veel te groot .Uiteindelijk krijgen we een Alfa Romeo Guiletta, geen verkeerde auto blijkt achteraf, deze auto is ruim genoeg en rijdt fantastisch. Uiteindelijk kunnen we om 16.15 uur vertrekken naar ons huisje, maar 20 minuten rijden vanaf de luchthaven. Aangezien we pas om 17 uur kunnen inchecken (tussen 13 en 17u is overal alles dicht) gaan we naar de supermarkt om boodschappen te doen, daarna naar ons huisje om in te checken. We hebben een mooi ruim 6 persoons huisje met een mooi uitzicht op een grote olijfbomengaard. Rond 20 uur gaan we naar Alghero centrum om te gaan eten, we vinden een leuk, klein restaurant Dieci Metre waar Mama buiten staat en ons vriendelijk toelacht. Het eten en de bediening blijkt later ook een goede keuze. (en ze spreken goed Engels!) Aan het einde van de avond krijgen we nog zelfgemaakte Limoncello aangeboden! Dit is het enige restaurant die week waar we dit krijgen aangeboden (jammer genoeg…)

Vista Blue ResortVista Blue ResortOns apprtementSardijnse pasta

Dinsdag 28 April

Vandaag een bewolkte en frisse dag, ongeveer 17 graden, daarom reden om uit te slapen en laat te ontbijten. Een ideale dag om Alghero te verkennen, we starten met een wandeling langs de mooie boulevard en drinken een kopje koffie in de haven. Daarna maken we een tocht door de oude stad met zijn leuke straatjes en winkeltjes. Alghero is een zeer leuke stad die duidelijk onder Catalaanse invloeden is geweest en zeker de moeite waard is om te bezoeken. Je merkt het ook aan de vele restaurantjes, elk restaurantje heeft weer zijn eigen specialiteiten, uiteraard veel pasta's, maar ook Sardijnse pasta, Paella en uiteraard veel vis gerechten. Het is Italië maar ook weer niet, Limoncello krijg je niet overal, maar wel weer de lokale Mirtho die ook heel lekker is. Ook de hapjes bij de drankjes die we in Italië gewend zijn kent men hier niet, het is een eiland met vele invloeden! 's Avonds gaan we eten in een restaurant dat goed omschreven wordt door Tripadvisor, trattoria Maristella. Het is een dinsdag, niet erg druk en voornamelijk bevolkt door toeristen en enkele Sardijnen. Het eten is goed, maar de bediening gaat veel te snel, de gerechten komen zonder tussenpozen en voordat we het weten zitten we al aan de espresso, de volgende keer gaan we maar weer op ons eigen gevoel af en niet op Tripadvisor…

Alghero1 klAlghero2 klAlghero3 klAlghero4 kl

Woensdag 29 April

Een mooie zonnige dag met een temperatuur van 21 graden, ideaal weer om dingen te bezichtigen. We hebben plannen gemaakt om een Nurange, Necropoli en de grotten van Nettuno te bezoeken. Een Nurange bezoeken hoort er bij, er zijn er 7000 op Sardinie, we gaan ze niet allemaal bezoeken maar een van de grotere die dichtbij ligt, nl Nuranghe Palmavera, dit is één van de meest bekende monumenten op Sardinië. Een Nuraghe omgeven door een Nuraghe dorp en bestaande uit een centraal deel met twee torens en restanten van 50 woonverblijven.. Het is uiteindelijk maar vrij klein, met een half uurtje heb je het wel gezien en heb je een indruk van deze nederzetting. We vervolgen onze weg met als doel de grotten ven Nettuno, nu zijn er 2 mogelijkheden om deze te bezoeken. De eerste is om de luie toerist uit te hangen en vanuit Alghero voor 15 euro pp met de boot naar de ingang van de grot te varen, of, je rijdt met de auto naar de Capo Caccia en neemt de 670 traptreden naar de ingang van de grot, die je uiteraard ook weer omhoog moet klimmen! Wij kiezen voor de laatste optie, de trap. Het duurt ongeveer 20 minuten en dan sta je bij de ingang van de grot, hier moeten we wachten , want de rondleiding start alleen op het volle uur, en beslist niet eerder. We betalen 13 euro pp en krijgen een rondleiding van een half uurtje. We vonden het grotten bezoek achteraf niet erg bijzonder, prijzig en kort voor hetgeen je te zien krijgt, maar nu moeten we wel eerlijk zeggen dat we verwend zijn met de bezichtiging van de grotten van Frassasi twee jaar geleden toen we in de Marken waren. Eigenlijk vonden de klim met de trappen langs de rotsen en de zee veel leuker, alhoewel Monique 2 dagen spierpijn heeft gehad van de beklimming! We rijden terug en stoppen even verder bij een klein restaurantje om iets te drinken en te eten, het is er erg rustig, op een paar Italianen na is er niemand, maar wel leuk om even te zitten. Na deze kleine tussenpauze vervolgen we onze weg om de Necropoli te bezoeken, het is even zoeken, maar na de weg gevraagd te hebben een paar Sardijnen die links met rechts verwarren, hebben we het zo gevonden. We bezoeken de Necropoli van di Angheluruju en laten ons inlichten over de geschiedenis van deze graven. Na het bezoek gaan we terug naar ons huisje om even te relaxen en iets te drinken voordat we naar Alghero gaan om te gaan eten, ditmaal bij trattoria Da Mirko waar de ober rondrent als Speedy Gonzales en zichzelf ook zo noemt. We gingen eigenlijk hier naar binnen omdat ze everzwijn zouden hebben, maar helaas, dit bleek op te zijn. We hebben uiteraard iets anders uitgezocht en deze dag weer met lekker eten en drinken afgesloten.

Dag 2 klDag 2 (1)klDag 2 (8)klDag 2 (2)kl

Dag 2 (6)klDag 2 (5)klDag 2 (3)klDag 2 (7kl)

Donderdag 30 April

Vandaag gaan we Sassari bezoeken, tenminste dat was de bedoeling. Als we arriveren krijgen we de indruk dat het een chaotische stad is, luid toeterend verkeer en chaos alom. We parkeren de auto daarom maar snel in een parkeergarage. We lopen de stad in, maar de winkels zijn nog dicht en gaan pas rond een uur of 5 open. Ons valt wel op dat ze overal bloemenperken en standjes aan het inrichten zijn. We vragen na wat hier de bedoeling van is maar meer dan dat het 3 dagen duurt vanaf morgen begrijpen we er niet van. We besluiten daarom om morgen terug te komen en nu door te rijden naar Castelsardo, een leuk plaatsje langs de kust. Eerst bekijken we de Rocco Elephanti, een rots in de vorm van een olifant, die je natuurlijk wel even gezien moet hebben. Daarna lopen we Castelsardo in, je moet hier het oude centrum bezoeken dat iets hogerop ligt. Het is niet erg groot maar heeft kleine pittoreske straatjes, met restaurantjes en winkeltjes waar zelfgemaakte spullen vanuit de huiskamer verkocht worden. De dames worden naar binnen geroepen waar Mama op de bank zit en een heel Italiaans verhaal verteld. We kopen er uiteraard iets! Vervolgens nog in een kerk aldaar een kaarsje gebrand. Het is inmiddels 19 uur en we moeten nog meer dan een uur terugrijden naar Alghero, hetgeen we dus ook doen. We rijden meteen naar het centrum van Alghero en gaan eten bij een kleine trattoria genaamd Caragol, mama in de keuken, papa achter de kassa en de dochter in de bediening. Bij de koffie nemen we nog het plaatselijk drankje Mirto, een collega had verteld om dit te proeven en inderdaad niet verkeerd! Naar ik heb begrepen wordt het gemaakt van de bessen van de Mirte.

Castelsardo3klCastelsardo1klCastelsardo2klCastelsardo4kl

Vrijdag 1 Mei

De temperatuur begint al flink op te lopen, vandaag naar 24 graden. We slapen vandaag uit om in de namiddag naar Sassari te gaan, kijken hoe de aangelegde bloemenperken er uit zien. Helaas hebben we ons niet gerealiseerd dat het 1 mei is en dat in Italië ook een feestdag is en dus vele winkels alsnog gesloten zijn, daar komen we pas achter als de meeste winkels toch nog gesloten blijven. De vele bloemen in het centrum ivm het 3 daagse Il Centro in Fiore zorgen er gelukkig voor dat we niet voor niets zijn gekomen. Het oude gedeelte van Sassari is mooi, maar niet erg groot, in het algemeen waren we niet erg onder de indruk van de stad in zijn geheel. We blijven hier dan ook niet hangen en rijden terug naar Alghero waar we ’s avonds gaan eten bij Osteria Barcellonetta, goed eten hier, maar wel een rumoerige ruimte waar je elkaar slecht kon verstaan door de kakefonie van geluiden.

Sassari(1)klSassari(3)klSassari(2)klSassari(4)kl

Zaterdag 2 Mei

Het zonnetje doet er vandaag nog een tandje bij, op naar de 27 graden. We rijden vandaag naar Bosa, we kiezen voor de route door de bergen naar Bosa en dan via de kustweg terug, het lijkt ons een leuk tochtje. Vanuit Alghero nemen we de S292 naar Monteleone Rocca Doria. Dit ligt bovenaan een berg dat je met de auto kunt bereiken via steile slingerweggetjes. (Monique wordt er misselijk van..) Bovenaan is een prachtig uitzicht. Helaas in geen velden en wegen een cafe te ontdekken voor koffie, dus maar weer de weg vervolgd naar het volgende dorpje. Als we door Padria rijden zien we warempel een cafétje met een terrasje waar zelfs 2 mensen zitten. We nemen hier plaats en krijgen gelijk gezelschap van 2 oude Sardijnen die van alles willen weten, blijkbaar komen hier niet veel toeristen zitten. Het gesprek verloopt in het Duits, een taal die de 2 mannen redelijk spreken omdat ze voor een Duitse firma gewerkt hebben. We drinken hier een kop cappuccino en Lars een flesje water en geloven onze oren bijna niet als we bij het afrekenen van de 4 consumpties maar 3 euro moeten betalen. Vertel dat hier in Nederland maar eens !

MonteleoneklPadriakl Monteleone1kl

We nemen afscheid en rijden door naar Bosa. Het is een klein dorpje met eigenlijk maar 1 winkelstraat in het oude centrum, maar wel leuk. De huizen zijn hier geschilderd in pastelkleuren en daar staat het stadje dan ook bekend om. Via smalle steegjes kun je naar boven lopen en kom je uiteindelijk bij een ommuurd kasteel uit. Hier en daar zitten oude vrouwtjes geheel in zwart gekleed voor hun huis, iets wat we in de boekjes hadden gelezen. We bezoeken het kasteel niet omdat we nog langs de kustweg terug willen rijden voordat het donker wordt en anders niets van de mooie omgeving langs de kustweg kunnen zien. Als we aankomen in Alghero is het etenstijd en we parkeren de auto bij de haven. Maar wat een verschil met vorige dagen, het is weekend en het lijkt alsof iedereen uit de bergen naar Alghero komt om te eten, flaneren enz. Met moeite vonden we een parkeerplaats en gaan naar Trattoria Al Refettorio. Het is de laatste dag dat we gaan uit eten: morgen steken we de bbq eens aan.

bosa3klbosa2klbosa4klbosa5kl

Zondag 3 mei

Onze laatste dag is aangebroken en het is die dag 31 graden. Na het ontbijt gaan de dames het zwembad uitproberen. Op de deur staat dat dit tussen 13.30 en 16.30 is gesloten, maar achteraf blijkt dat er dan geen toezicht is. Je mag er gewoon blijven. Helaas is het geen groot zwembad en met een paar mensen in het bad is het al snel erg druk en zwemmen lukt dan niet echt meer. In de middaguren zitten we te lezen bij ons huisje, uiteraard met een hapje en drankje erbij en afgewisseld met af en toe wat inpakken voor ons vertrek morgen. Rond 18u steekt Jack de BBQ aan. De laatste avond genieten we van de rust van deze omgeving en ons mooie uitzicht.

Maandag 4 mei

Rond 10u checken we uit en rijden naar de luchthaven. Het terug geven van de auto gaat een stuk sneller dan op het ophalen een week ervoor. We brengen wat uurtjes met hangen, lezen en koffie drinken door. Om 14u stijgen we op en om 18.30 zijn we weer thuis. Een heel stuk sneller dan 2 dagen in de auto zitten, maar dat blijft toch zijn charme houden!

Vlucht1klVlucht2klVlucht3klVlucht4kl

Eten in Sardinie

Ook hier hebben ze een voortreffelijke keuken, we hebben vanalles geprobeerd tijdens ons bezoek aan de restaurants. De onderstaande gerechten zijn enkele van de specialiteiten op Sardinie. op de eerste foto zie je de Sardijnse pasta oftewel Fregola. Fregola is een specialiteit uit Sardinië en is een soort pasta gemaakt van grove griesmeel (semola).

Op de 2e foto zie je pasta met Botarga. Bottarga zijn gedroogde eitjes (kuit) van de Harder, Tonijn of Zwaardvis en wordt over de pasta gestrooid. Erg lekker.

Op de 3e foto zelfgemaakte pasta van inktvis en op de 4e foto in olie gefrituurde visjes.