• 1

Puglia 2016

Vakantie Puglia Italie 27 april – 4 mei 2016

Dinsdagavond 26 april

Vanwege de vroege vlucht hebben we een hotelovernachting geboekt in het Ibis hotel bij het vliegveld, bijkomend voordeel is dat de auto er gratis geparkeerd kan worden. We hoeven dan niet zo vroeg op te staan om ’s morgens om een uur of half 6 op het vliegveld te zijn. Bij aankomst in het hotel krijgen we niet zo’n leuke verrassing, de geplande early check-in de avond van te voren gaat helaas niet door. Vanwege de terreuraanslagen van 22 maart jl in Brussel zijn alle luchthavens streng beveiligd en kunnen we pas woensdagochtend inchecken, we kunnen nl niet eerder in de vertrekhal komen. Hierdoor zullen we zeer vroeg opgehaald worden aankomende nacht nl om 4.20u.

Woensdag 27 april - Monopoli

Dit bleek idd niet overdreven vroeg. Rijen dik staat het al zo vroeg richting de luchthaven. Eerst 2 maal een controlepunt met zwaarbewapende militairen passeren waarna we voorbij de vertrekhal worden afgezet, dan teruglopen naar de vertrekhal waar we buiten nog eens gecontroleerd worden en uiteindelijk, ruim 1 uur later, zijn we door de douane. Aldaar verloopt alles goed en rustig en hebben we voor zes uur nog tijd voor koffie met een croissant, voordat het vliegtuig om 7 uur vertrekt. Inmiddels sneeuwt het flink op het vliegveld ! Om 7.10u zitten we in de lucht Gelukkig lukt het ons alle vier om nog te slapen. We landen om 9.30u in Bari en halen onze auto op die we gehuurd hebben. Dit gaat vrij soepel, geen lange wachttijden en geen verhuurder die je van allerlei verzekering probeert aan te smeren, met dank aan Sunny cars. Het is ruim 3 kwartier rijden naar ons appartement: Masseria Spina Resort in Monopoli.
Na enige tijd wachten op de eigenaar, we zijn natuurlijk te vroeg gearriveerd, worden we hartelijk welkom geheten door Mario. We weten niet wat we zien wanneer hij een poort, begroeid met klimop opent en daarachter zich een gigantisch mooi huis bevindt. Mooie gewelfde plafonds, een mooie trap naar boven waar ruimte is voor vier mensen om te slapen. Een tweede badkamer en aansluitend aan de grote slaapkamer een balkon. Begane grond een grote woonkamer, grote slaapkamer met uitgang naar buiten, een soort van tweede tuin. Hier kunnen we wel een week vertoeven. En bij hitte in de zomermaanden zal het hier heerlijk koel zijn.
Nadat we e.e.a. hebben uit gepakt is het richting de supermarkt. Die middag genieten we in de zon in onze tuin van de welverdiende Aperol Spritz en Italiaanse hapjes. Begin van de avond rijden we naar het centrum van Monopoli. Dit is klein, maar knus en gezellig. Buiten eten zal het niet worden die avond. We nemen binnen plaats bij Il Punto Cardinale in het historisch centrum van Monopoli. De mozzarella en overheerlijke tomaten zijn hier geweldig!

Appartement Monopoli 1 klAppartement Monopoli 2 klAppartement Monopoli 7 klAppartement Monopoli 8 kl

Appartement Monopoli 3 klAppartement Monopoli 4 klAppartement Monopoli 5 klAppartement Monopoli 6 kl

Donderdag 28 april - Martina Franca, Cisternino

We brengen deze dag een bezoek aan Martina Franca en Cisternino. In eerst genoemde plaats worden we door lokale bewoners geroepen om de Basiliek te gaan bekijken. We staan al buiten maar Jack wordt in de kerk nog vol trots verteld dat de paus hier in 1986 een bezoek heeft gebracht. Er wordt met zoveel passie over verteld, je bent immers in katholiek Italië, dat je natuurlijk dan niet zomaar weg kunt lopen. We passeren vele smalle straatjes met huisjes volop met plantjes, sprookjesfiguren. In een kleine koffiebar , Caffe Tripoli genaamd, nuttigen we espresso en overheerlijke koekjes. We nemen er een aantal mee, maar de eigenaar spreekt geen Engels en wij geen Italiaans. Dat levert nog een lachwekkende situatie op. De kleindochter van de eigenaar kan ons gelukkig wel helpen.
Even verder ligt een slagerij. We hadden gehoord van de plaatselijke lekkernij, de capocollo ham. Ook hier spreekt de slager geen woord engels, maar bij het woord capocollo kwam er een glimlach op zijn gezicht. We hadden al gehoord dat ze hier erg trots waren op hun ham ! En zonder te overdrijven, deze ham was toch wel erg lekker, we hadden er spijt van dat we niet meer gekocht hadden.
We bezoeken aan het eind van de middag Cisternino en gaan eten bij Locanda del Ristoro. Danielle kreeg dit eenvoudige restaurant getipt door een collega. Het ligt onopvallend naast een tank-station. Maar met dit soort adressen hebben we goede ervaringen. (Amerello in Manerba del Garda) De serveerster maakt ons avond geheel geslaagd. Ze heet ook Danielle. Ze heeft gevoel voor humor en weet de gerechten op een leuke manier te omschrijven en te serveren, vooral als Jack zijn eten krijgt met Donkey vlees.

Martina Franca (3) klMartina Franca (2) klMartina Franca (1) klCapocollo uit Martina Franca kl

Vrijdag 29 april - Locorotondo, Alberobello

Deze ochtend vertrekken we na ons ontbijt richting Locorotonde. Hier is elke vrijdagochtend een markt. Deze bestaat echter hoofdzakelijk uit: groente, fruit, kleding, schoenen en tassen. Niet een markt waar je uren rond dwaalt. Het dorp is zowel hoog als laag gelegen. Dit maakt het sfeervol, vooral het hoger gelegen gedeelte met zijn witte huisjes en straatjes.

Locorotondo (1)klLocorotondo (2)klLocorotondo (3)klLocorotondo (4)kl

’s Middags rijden we naar het zeer toeristische Alberobello. Dit dorp is vooral bekend vanwege zijn vele trulli huisjes. De daken zijn vaak versierd met symbolen die een religieuze of bijgelovige betekenis hebben. Deze versieringen waren tevens ook een statussymbool. Voordat we ze gaan bekijken nemen we eerst plaats op een zonnig terras. Het is warm die dag. We zitten bij Bar Tropical. De bediening laat zeer te wensen over en we worden bijna weg geblazen door de harde muziek, jammer in zo'n mooie historische omgeving, het dorp is nl. Unesco werelderfgoed. Het is zeker een aanbeveling om de trulli’s te bekijken, je moet ze gezien hebben en het is zeer pittoresk. In deze tijd van het jaar is het nog niet zo heel druk. In de vakantiemaanden juli en augustus moet je hier weg blijven lijkt ons..

Alberobello (1)klAlberobello (2)klAlberobello (3)klAlberobello (4)kl

Zaterdag 30 april, Lecce

Een prachtige stad waar je beslist een heel weekend kunt verblijven, het wordt ook wel het “Florence van het Zuiden genoemd”. Het centrum van Lecce is compact en hierdoor ideaal om alles rustig te voet te bekijken, zoals:

Piazza del Duomo: Een prachtig plein waar de Duomo staat.
Romeinse Amfitheater: Deze werd bij toeval ontdekt in 1929 bij opgravingen.
Santa Croce: Beroemd om zijn papiermaché decoraties.
Sant Oronzo: Op dit plein, midden in het centrum, staat een zuil met een standbeeld ter nagedachtenis aan de patroonheilige Sant’Oronzo.
Piazza Mazzini: Het commerciële gedeelte van Lecce. Op dit plein met in het midden een fontein, worden vaak evenementen en congressen gehouden.

Lecce (1)klLecce (2)klLecce (3)klLecce (4)kl

En uiteraard heeft Lecce veel kleine leuke bars, koffiezaakjes, winkeltjes enz. Allemaal beslist de moeite waard om te bezoeken. Een klein reisgidsje en informatie over Lecce op internet hebben ons heel erg goed geholpen om de leuke adresjes te ontdekken.

Het is in 1 dag goed te doen om Lecce te bezichtigen. Het is ook makkelijk bereikbaar met de auto. Parkeren moet je buiten het ommuurde centrum doen, het centrum is nl bijna autovrij. We zijn er niet ’s avonds geweest, maar van vrienden weten we dat het dan zeer mooi is als alle lichten op de pleinen en in de straatjes aan zijn.

Zondag 1 mei - Polignano de Mare

Nadat de hele ochtend en deel van de middag heeft geregend rijden we rond 17u richting Polignano di Mare. Daar is het centrum afgesloten voor het verkeer. Later blijkt dat dit elk weekend het geval is. Wij dachten dat er een feest plaats vond. Deze plaats aan de Adriatische Zee is gebouwd op steile klippen. De kust is erg ruig en telt vele grotten. Deze plaats is voornamelijk bekend vanwege de zanger Dominuco Modugno, van Volare! Hij won met dit lied in 1958 het songfestival van San Remo. Langs de kust staat een standbeeld van hem. En als je hier toch bent, proef dan zeker ook de speciale koffie bij  ‘Il super Mago del Gelo‘ een koffie met slagroom, amandellikeur en citroenschil.

Polignano a Mare 1 klPolignano a Mare 2 klPolignano a Mare 3 klPolignano a Mare 4 kl

Maandag 2 mei - Regen, regen, regen....

De hele dag regen… een verplichte dag binnen hangen met een goed boek, voor 1 dag is dat niet zo erg, maar we hadden natuurlijk liever de zon gezien deze dag. Die avond hebben we gereserveerd bij het vis restaurant Il Guazzetto in het centrum van Monopoli. Vrijdagavond hadden we hier willen eten, maar het is een zeer geliefd restaurant en reserveren is aan te bevelen. Het eten en de bediening is erg goed, binnen was het erg fris. In de zomer is er geen terras buiten, maar wellicht heerlijk koel om binnen te zitten!

Dinsdag 3 mei - Ostuni

Het pittoreske middeleeuwse Ostuni  is gebouwd op een heuvel en zie je al van veraf liggen. De huizen zijn veelal wit beschilderd. Het oude gedeelte is een doolhof van smalle, kronkelende straatjes en steile steegjes, je kunt er wel enkele uurtjes door heen struinen. De stad wordt ook wel La città bianca (‘het witte stadje’) genoemd. Bij de Cattedrale Santa Maria dell'Assunta ben je overigens niet alleen, voor de cathedraal op het pleintje is het altijd druk.