• 1

Italie 2014 Lago Maggiore

19-7: We laten de Bloemenriviera achter ons en vertrekken om 10 uur naar ons tweede verblijf bij het Lago Maggiore, nl Village Camping Conca d’Oro in Fondotoce , gelegen tussen Feriolo en Verbania. Het is maar een kort ritje van ongeveer 2 uur en we zijn natuurlijk te vroeg bij het park, ze zijn de mobile homes nog aan het schoonmaken We gaan daarom maar eerst eens op pad om de nodige inkopen te doen. Om 14 uur zijn we terug en kunnen we gaan inruimen. Het is al 30 graden, ontzettend warm, volgens de beheerster al 2 weken ruim 36 graden, eigenlijk te warm voor hier, we gaan daarom gelijk maar even afkoelen in het zwembad. De beheerster Leila komt oorspronkelijk uit Engeland en is getrouwd met een Italiaan, verstaanbaarheid is hier dus geen enkel probleem. Ze geeft ons een tip over een goed restaurant in de buurt, Griglia di Tano in San Bernardino Verbano, we zouden het zelf nooit gevonden hebben , de navigatie apparatuur had er zelfs moeite mee. Dit is een restaurant waar ze zelf gaat eten en inderdaad geen verkeerde keuze. We hebben nog een leuk gesprek met de kok over het eten, hier komen we deze week nog wel een keer terug.

concadora1klconcadora2klconcadora3klconcadora4kl

20-7: Vandaag is er markt in Conobbio, een heel leuk plaatsje, niet ver van de Zwitserde grens. Het is 30 km verwijderd van Feriolo, maar je rijdt er toch een uur over. Het laatste stuk is file rijden, waarschijnlijk gaat heel Lago Maggiore hier naar toe want het is een heel grote markt en staat erg bekend. Parkeren is natuurlijk een gigantisch probleem en we vinden uiteindelijk een plek bij de plaatselijke voetclub, die verdienen flink wat bij elke zondag met de honderden auto’s die hier parkeren. Op de markt veel kleding, schoenen, tassen en levensmiddelen zoals worsten en kazen, maar op een gegeven moment heb je het wel gezien, veel van hetzelfde. ’s Avonds zoeken we een restaurant in de buurt en we komen terecht bij Hosteria Dam A Traa, vlak bij het meer. Het eten is niet bijzonder, we zijn beter gewend en helaas begint het ook nog te regenen, een voorbode van het flinke noodweer dat later zal volgen. We zijn net op tijd terug in de Mobile Home als het losbarst, Flink onweer, regen en windvlagen, de parasols vliegen over het hele park……de was wordt niet droog vannacht !

Cannobiokl1Cannobiokl2Cannobiokl3Cannobiokl4

21-7: Na het noodweer van gisteravond maar eens uitgeslapen. Daarna de 2 parasols gezocht die op de veranda stonden en gisteravond waren weggewaaid, ze lagen 50 meter verder tegen het hek aan, De parasol van de buren lag bij ons op de veranda, tenminste wat er van over was. Tegen de middag weer regen en daarom maar tot 15 uur in de caravan gebleven, dan is het toch altijd weer fijn dat je een spel kaarten bij je hebt. Daarna wordt het droog en gaan we naar Stresa, ongeveer 20 minuten rijden vanaf Feriolo. Dit is een mooi dorpje met leuke winkels, schitterende maar hele dure hotels en een mooie boulevard voor de hotels, echt de moeite waard. 's Avonds gaan we eten bij Battello del Golfo, dit is een boot (de naam zegt het al) die net buiten Feriolo ligt, het is hier wel een stuk duurder maar ook heel erg lekker !

Stresa2klStresa1klStresa3klStresa4kl

22-7: Niet uitslapen vandaag, want we gaan om 10 uur richting Stresa, alwaar we de boot pakken naar de Borromeïsche eilanden. Het loont de moeite om even te onderhandelen met de aanbieders van de boottochten want er zijn er diverse, op het moment dat je doorloopt naar een andere aanbieder gaat de prijs omlaag naar special price en wordt het ineens een stuk goedkoper! Het eerste eiland dat we aandoen isola Madre, dit is het grootste eiland behorende tot de Borromeïsche eilanden. Het complete eiland is gevuld met een botanische tuin en een Palazzo. De botanische tuin van Isola Madre behoort tot de mooiste en meest uitgebreide botanische tuinen ter wereld zeggen ze. In de tuinen zijn prachtige cipressen, Camelia's, rododendrons en magnolia's te bewonderen.  In het Palazzo is een permanente tentoonstelling te vinden over poppentheaters. Er is hier een complete collectie met handpoppen en decorstukken te vinden.

Isolamadre1klIsolamadre2klIsolamadre3klIsolamadre4kl

Bij het vertrek naar 2e eiland Isola dei Pescatori komt Danielle erachter dat ze ons fototoestel heeft laten liggen, helaas is de boot net vertrokken als ze het ontdekt. De kapitein van het bootje is gelukkig zeer behulpzaam, zelfs zo behulpzaam dat hij bij aankomst bij het volgende eiland zegt dat iedereen moet overstappen op een andere boot, wij moeten blijven zitten en daarna vaart hij met ons in een noodgang terug naar het eerste eiland, maar helaas, het toestel is verdwenen, de eerlijke vinder heeft het helaas ook niet afgegeven in het nabijgelegen restaurant. De kapitein wilde geen extra fooi van ons aannemen voor het extra tochtje, zeer aardig van deze Italiaan.

Isola dei Pescatori is het enige eiland dat permanent bewoond wordt. Op Isola dei Pescatori is een klein dorpje te vinden dat het complete eiland bedekt. Door het eiland loopt één lange straat die van de ene zijde van het eiland naar de andere loopt. Deze straat brengt je langs enkele restaurants en toeristische winkeltjes. De meeste restaurants zijn echter te vinden aan de waterkant, hier drinken en eten we dan ook iets. Isola dei Pescatori wordt door de lokale bevolking ook wel Isola Superiore genoemd en dat kunnen we ons zeer goed voorstellen.

IsoladeiPescatori2klIsoladeiPescatori1kl

Het 3e eiland is isola Bella. Zoals de naam al doet vermoeden is Isola Bella een schitterend eiland. Het palazzo en de schitterende terrastuin zijn zeer mooi lezen we in ons boekje, maar dit bezoek slaan we over, we hebben al een tuin gezien op het eerste eiland en de entreeprijzen zijn toch vrij stevig. Aangezien het grootste deel van Isola Bella wordt ingenomen door het Pallazo en de terrastuin en wij deze niet bezoeken, ben je hier snel uitgekeken, we nemen dan ook vrij snel de boot terug naar het vaste land.

isolabella1klisolabella2klisolabella3klisolabella4kl

's Avonds gaan eten bij La Botta in Stresa, tenminste…bij aankomst stonden mensen buiten te wachten. De eigenaar en kok is echter zeer vriendelijk en komt met wijn en hapjes naar buiten voor de mensen die staan te wachten en verteld dat we niet lang meer hoeven te wachten, er komen zo een paar tafeltjes vrij. Uiteindelijk hebben we bijna 2 uur gewacht, wel onder het genot van een wijntje en een hapje en daardoor hadden we om half 11 ’s avonds ook niet zo veel honger meer toen we eindelijk een tafeltje kregen. De eigenaar en kok is fan van AC Milan, blijkbaar een graag geziene gast daar want er hangen veel foto’s van hem en de spelers van AC Milan.

labotta1kllabotta2kl

23-7: Op advies van leila gaan we vandaag, naar het dorpje Orta san Giulio bij het Lago d'Orta, het is ongeveer 25 minuten rijden. Het dorpje is zeer leuk en doet een beetje Venetiaans aan, leuke straatjes en winkeltjes en een mooi uitzicht op het eilandje San Guilio. zeker de moeite waard om te bezichtigen. s 'Avonds gaan we eten in Ferolo bij La Vecchia Scogliera , helaas kijgen we een flinke bui regen en moeten naar binnen vluchten. Het restaurant heeft een goede keuken met zelfs een jongen die Nederlands sprak omdat hij ooit verkering heeft gehad met een Nederlands meisje. Ze serveren heerlijke pasta en een heerlijke gebakken tonijn, de lekkerste die ik tot nu toe gegeten heb. De vrouwelijke kok was zeer blij toen ze een compliment kreeg over de tonijn.

orta3klorta2klorta4kltonno1kl

24-7: Na ons ochtend ritueel – uitslapen en ontbijten- gaan we om 12 uur naar Villa Taranto in Pallanza bij Verbania om de prachtige tuinen te bezichtigen. Dit is een bijzonder mooie botanische tuin die bloeit van de lente tot herfst. Het park heeft een prachtige collectie bomen, planten, beelden, terrassen, fonteinen en watervallen, je hebt hier ongeveer 2 tot 3 uur voor nodig om alles te bezichtigen. We vonden deze tuin mooier dan de tuin op Isole Madre. Op de terugweg naar onze caravan stoppen we even om alcohol te kopen zodat we thuis weer limoncello kunnen maken maken. Op het eind van de middag willen we nog even gaan zwemmen in het meer maar toen begon het net te regenen, dus weer terug naar de caravan. En ja hoor, op dat moment stopt het regenen en komt de zon weer tevoorschijn.....uiteindelijk nog maar een duik geneomen in het zwembad op het park. ’s Avonds gaan we naar Baveno om een hapje te eten, maar het restaurant aanbod vonden we vrij beperkt, daarom rijden we door naar Stresa en vinden plaats bij Osteria Degli Amici

Villatarantokl2Villatarantokl1Villatarantokl3Villatarantokl4

Villatarantokl5Villatarantokl6Villatarantokl7Villatarantokl8

Villatarantokl9Villatarantokl10Villatarantokl11Villatarantokl12

25-7: Onze voorlaatste dag, we staan op met een mooie heldere blauwe lucht, het belooft een mooie dag te worden. We rijden naar de markt in Stresa. Het is een kleine markt, we doen nog een paar inkopen voor thuis en kunnen gelukkig nu 's middags wel nog zwemmen in het meer. 's Avonds gaan eten bij Griglia di Tano waar we eerder deze week geweest zijn en waar het eten erg goed was. We geven de kok de vrije hand om ons van alles voor te schotelen, we hebben er geen spijt van, het was heerlijk.

Griglioditanakl1Griglioditanakl2Griglioditanakl3Griglioditanakl4

26-7: Vandaag terug naar huis, we nemen afscheid van Leila en haar man en om half 9 vertrekken we naar Goppenstein voor de autotrein, geen druk verkeer en geen wachttijden bij de trein. In Zwitserland bij Bern en Basel is het wel drukker, maar de verdere reis niet, een ideale route.