• 1

Engeland 2016

Thetford en Norwich

Dit jaar nemen we de boot in Duinkerken ivm de onlusten in de haven van Calais. Geen verkeerde beslissing, want de haven van Duinkerken is een stuk rustiger, hier vertrekt maar 1 boot. De overtocht duurt weliswaar een half uurtje langer, maar voor ons is dat een half uurtje langer genieten. We gaan voor onze eerste 2 overnachtingen naar Norwich, nog een kleine 3 uurtjes rijden.

Onderweg maken we een stop in Thetford, we hebben gelezen dat hier de vroegere TV serie “Daar komen de schutters” oftewel ”Dad’s Army” is opgenomen. Het is maar een klein stadje en het standbeeld van Captain Mainwairing hebben we dan ook snel gevonden. Het museum over deze serie is even zoeken en was bij aankomst helaas gesloten. Het is maar heel beperkt open, we denken dat de belangstelling langzaam aan het minderen is. We gaan even op een terrasje zitten voor onze eerste scones, altijd lekker bij de thee of koffie.

Thetford1 tnThetford2 tnThetford3 tnThetford4 tn

Hierna vervlogen we onze reis naar Norwich. We hebben 2 overnachtingen geboekt bij Andy en Dina via AirBnB. We hebben hier de beschikking over de benedenverdieping en de tuin. Andy en …zijn zeer vriendelijk en gastvrij en geven ons veel tips over Norwich. Op het eind van de middag lopen we richting centrum om een pub te zoeken om te gaan eten. We vinden een leuke pub met buitenterras en doen eens tegoed aan pubfood (wat overigens heel goed is) en de Engelse pints. Moe en voldaan keren we terug naar onze accommodatie voor een goede nachtrust.

De volgende dag gaan we Norwich bezoeken. De stad staat bekend om zijn vele Brocante markten en winkels, maar vandaag helaas geen markt. Maar dat is geen punt, er is genoeg te zien in Norwich, leuke straatjes zoals Elm Hill dat gebruikt is in diverse film/series, winkels zoals Colmans Mostard dat hier vandaan komt en pubs zoals de Birdcage. We lunchen in klein leuk zaakje, The Tea House genaamd en later in de middag kopen we een frietje in de oudste Fish en Chips zaak van Norwich, de Governor Fish bar en nemen het mee de pub die er tegen over ligt, The Birdcage. Dit is hier heel normaal, Andy had ons al verteld dat we dit moesten doen. Inderdaad lopen hier veel mensen met de zakken friet naar binnen en eten dit in de pub met een biertje er bij. De pub heeft overigens ook een huiskat die op de bar zit of op een stoel ligt. ’s Avonds eten we bij Jamie Oliver’s Italian waarna we moe en voldaan Norwich centrum verlaten.

Norwich (1) tnNorwich (2) tnNorwich (3) tnNorwich (4) tn

Norwich (5) tnNorwich (6) tnNorwich (7) tnNorwich (8) tn

We nemen afscheid van Andy die vandaag alleen thuis is. We babbelen nog gezellig en andy vertelt nog dat de Brexit zijn sporen heeft achtergelaten. Zijn vriendenkring is kleiner geworden, een gedeelte was voor en een ander gedeelte was tegen de Brexit, dat gaf ruzies. Triest.

We vertrekken voor onze volgende 3 overnachtingen naar Linton on Ouse, valk boven York, een ritje van zijn 4 uur. Vlak voor onze eindbestemming komen we bij Aldwark waar een oud mannetje op de weg staat om tol te innen. We kijken vreemd op, het heeft ook wel iets lachwekkends. De man verteld dat dit een van de 8 prive tolbruggen/wegen zijn en dat het best wel bijzonder is. We geloven hem, voor de paar centen, 40 pence, maakt dat ook niets uit.

We arriveren bij onze accommodatie, een mooi landhuis met mooie kamers een goed ontbijt zoals we dag erna ervaren. Het dorpje stelt niets voor, wel mooi landelijk gelegen met een kleine winkel en een Indiaas restaurant en verder niets. Voor een pub moet je een dorpje 2 km verder zijn, in Newton on Ouse. Daar treffen we het, er is een heel leuke pub, The Blacksmith Arms. Hier serveren ze goede Pub Meals, daar kan menig restaurant nog wat van opsteken. We hebben ook gelijk contact met de inwoners, ze vinden het toch wel bijzonder dat we speciaal naar hun pub komen om te eten. Na het goede eten is het goed slapen in ons heerlijke bed.

Aldwark (2) tnAldwark (1) tnManor house (1) tnLinton on Ouse pub tn

Pateley Bridge,  Thirsk

Vrienden van ons waren een week voor ons in het zelfde gebied op vakantie geweest en hadden ons getipt over Pateley Bridge, in de week dat wij daar waren zou er in dit gehucht een feestweekend zijn waarbij alles in het teken stond van de jaren 40 tijdens de 2e wereldoorlog. We hebben er geen spijt van gekregen dat we hier naar toe zijn gereden, sowieso het autoritje door de Nidderdales is prachtig, maar ter plaatse was het ook geweldig. In principe is Pately Bridge maar 1 kleine hoofdstraat met een paar kleine zijstraatjes, maar wat een sfeer. Overal mensen in jaren 40 klederdracht, soldaten en burgers, oude voertuigen en zelfs een spitfire, jaren 40 muziek, een oud snoepwinkeltje (wat er overigens altijd is). We hebben er van genoten. Daarbij een stralend zonnetje, wat wil je nog meer.

Pately Bridge (1) tnPately Bridge (2) tnPately Bridge (3) tnPately Bridge (4) tn

Pately Bridge (5) tnPately Bridge (6) tnPately Bridge (7) tnPately Bridge (8) tn

Voordat we naar ons hotel terug gaan stoppen we nog even in Thirsk, het plaatje is bekend vanwege James Alfred Wight, een dierenarts die bekend heeft gestaan voor de TV serie van James Herriot. Het is zondag en er vrij uitgestorven, er is een museum dat je kunt bezichtigen maar het is laat en veel tijd hebben we niet meer dus we laten het museum voor wat het is en rijden terug richting Newton on Ouse. Bij Aldwark, 2 km van ons hotel, ontdekken we een leuke pub, The Alswark Arems. We besluiten om hier gelijk te gaan eten. Het is zondag en op de kaart staat dan…Sunday Roast. Typisch Engels en we hebben het nooit gegeten, dus je mag raden wat we gaan eten.

Sunday Roast tn

Harrogate en Skipton

Vandaag staat Harrogate op ons programma. Na onze brugwachter weer blij te hebben gemaakt met 40 cent rijden we ’s ochtends naar Harrogate, het is een middelgrote stad met een mooi bloemrijk centrum en een mooi park. Het is er wel even zoeken naar een parkeerplaats.

Na een rondgang door het centrum gaan we uiteraard naar Betsy’s Tearoom, daar kun je niet omheen. Laat je niet afschrikken door de lange rij mensen die naar binnen willen, het is binnen vrij groot met verschillende verdiepingen dus je bent vrij snel aan de beurt en als je alleen koffie of thee met gebak komt nuttigen gaat het nog sneller. De keuze uit gebak is groot en wordt mooi geserveerd en uiteraard heerlijk. Hierna maken we een wandeling door het Valley Garden Park, dat zo ongeveer naast Betsy’s ligt. Het is een mooi aangelegd groot park en bij mooi weer zie je de inwoners hier genieten, zeer zeker een bezoekje waard.

Betsys (1) tnBetsys (2) tnBetsys (3) tnBetsys (4) tn

Harrogate park (1) tnHarrogate park (2) tnHarrogate park (3) tnHarrogate park (4) tn

We verlaten Harrogate en rijden naar Skipton. Wat een verrassing was dit plaatsje. Het is maar erg klein, maar met een marktje, winkels, leuke pub’s, bootjes is er genoeg te zien. We sluiten af op een terras bij de pub. We rijden terug naar Linton on Ouse en maken wederom het mannetje op de brug blij met 40 cent. Helaas was de Blacksmith Arms erg druk en er was geen plaats om te eten, maar vlakbij ligt de Dawnay Arms, die gelukkig wel nog plaats had voor ons.

Skipton (1) tnSkipton (3) tnSkipton (4) tnSkipton (2) tn

Stratford Upon Avon

Helaas moeten we onze fijne Manor Guest House verlaten en rijden terug richting het zuid westen want we willen de geboorteplaats van Shakespeare nog bezoeken. We maken nog een stop in Warwick, een klein plaatsje onderweg en niet ver van Stratford. Het plaatsje zelf heeft een kasteel dat je kunt bezoeken, maar dat hebben wij overgeslagen, erg prijzig en binnen de muren is het een soort attractiepark voor kinderen, iets te druk voor ons. In het dorpje staat nog een standbeeld van bokser Randolph Turpin, een kampioen uit de jaren 40-50. We drinken nog een kopje thee bij een leuk zaakje en gaan dan naar ons overnachtingsadres, een AIRB&B in Wellesbourne, dit was voor ons ook gelijk de laatste, want deze was dus echt niet schoon en dan omschrijven we het nog netjes. Volgende keer weer een fatsoenlijk hotel. Gelukkig was er wel een pub in de buurt, de King's Head. Goed eten en vriendelijk personeel.

Warwick (1) tnWarwick (2) tnWarwick (3) tnWarwick (4) tn

De volgende dag bezoeken we eerst Anne Hathaway's Cottage. het voormalige oudelijk huis van Shakespeare's vrouw. Een leuke kleine cottage met een grote tuin. Vervolgens gaan we naar Stratford zelf, een heel leuk plaatsje dat het bezichtigen meer dan waard is. Het bezoek aan Shakespear's huis slaan we over, je wordt er plat gelopen door busladingen Aziatische toeristen met hun tablets, telefoons en selfie-sticks, daar hebben we geen zin in. We bekijken andere straatjes in Stratford, lopen het park in, kijken bij de bootjes en nemen als afsluiting een terrasje. Morgen gaan we weer naar huis.

Stratford tn (1)Stratford tn (2)Stratford tn (3)Stratford tn (4)

Stratford tn (5)Stratford tn (6)Stratford tn (7)Stratford tn (8)