• 1

Engeland 2008 Devon

Klik op de foto's voor een grotere foto en meer informatie

Dag 8 Zaterdag 12 juli: Hayle – Eden Project  (75 km)

Vandaag verlaten we het River Sands park en gaan op weg naar ons 2e park, maar stoppen onderweg bij het Eden Project. In een oude kleigroeve is hier een botanische tuin en een regenwoud opgezet. Dit is gebouwd in honingraat koepels en het regenwoud voelt als een echt regenwoud, tussen de 18 en 35 graden… Verderop is een Mediterrane tuin gebouwd, met diverse planten, teveel om binnen 1 dag allemaal te kunnen bewonderen.. .Want buiten valt er ook nog heel veel te zien aan prachtige planten. En op www.edenproject.com is dit project nog eens rustig na te zien. Voor de echte bloemen/planten liefhebber is een dag bij de Eden project een en al genot. Aan het einde van middag komen we in Dawlish Warren in Devon aan, waar we een weekje op het Oakcliff park gaan verblijven. Het park ziet er veel knusser en vooral veel groener uit dan ons park in Cornwall. Maar daar tegenover ook veel landgenoten zo te zien en te horen...(de Engelsen krijgen hier pas volgende week massaal vakantie.)Onze caravan is veel nieuwer en schoner dan de vorige en heeft ook weer een uitgebreide, open keuken. Lars maakt snel vriendjes met de Nederlandse kinderen op dit park, tussen de leeftijd van 5 tot 15 jaar…

eden eden eden eden

Dag 9 Zondag 13 juli: Wandeling van Dawlish Warren naar Dawlish en retour (2 x 45 min.)

Deze middag lopen we van Dawlish Warren via een pad langs de kust naar het schattige dorpje Dawlish. Bij de oude watermolen ligt een tea room waar we genieten van Cream Tea. Het essentiele ingredient is de dikke room uit Devonshire die afkomstig is van Jersey-runderen die grazen op het welige grasland van Devon. De room wordt vermengd met zelfgemaakte aardbeienjam en op de versgebakken scones, (kleine stevige cakes) gesmeerd. Een verrukkelijke traktatie voor bij de thee (of koffie) Bij de Bristows Fudge Factory koop ik allerlei lekkers voor de familie in Nederland. Nadat we weer langs de kust teruglopen genieten we op ons rustige park van een mooie zondagmiddag met 23 graden!

dawlish1kl dawlish scones

Dag 10 Maandag 14 juli: Dawlish Warren – Dartmoor National Park – Dawlish Warren (120  km)

Op deze bewolkte ochtend rijden we na het ontbijt richting Dartmoor, een gebied van 945 km aan woeste grond van grote schoonheid. Megalithische bruggen, schilderachtige dorpjes en verweerde granieten rotsen accentueren het landschap. We rijden door de pittoreske dorpjes Widecombe in the Moor en Buckland in the Moor. Vooral het laatst genoemde is een van de meest pittoreske riet-en-granietdorpjes in Dartmoor. Goed opletten, je bent er zo doorheen, zulke kleine weggetjes dat het navigatie apparaat ze zelfs niet herkent, dus ook geen tearoom te bekennen. In Widecombe genieten we van een lunch. Ik neem home-made soup of the day en die zijn in Engeland en Ierland altijd overheerlijk, Jack gaat weer voor de scones. Onderweg zien we loslopende schapen en Dartmoor Pony’s.Deze kleine, sterke pony’s leven sinds de 10e eeuw in het wild op de heide. Dartmoor is echter te groot om binnen 1 dag geheel te zien, wij hebben de oostkant gezien.Die avond voetbalt/speelt Lars tot 22.30u op het park met de andere Nederlandse kinderen.

dartmoor1 dartmoor

Dag 11 Dinsdag 15 juli: Dawlish Warren-Torquay-Cockington-Dawlish Warren (67 km)

Onze eerste echte warme dag: 25 graden. Na ons ontbijt lopen we naar de wekelijkse markt in de straat waar ons park is gelegen. Na een half uurtje verlaten we deze markt alweer na te hebben gekocht: 2 paar schoenen voor Monique en een slaapkussen, spel en boxhandschoenen van Manchester United voor Lars… Vis, groenten, brood of ander gezond spul is hier (helaas) niet te koop….Tegen 13u rijden we naar Torquay, aan de Engelse Riviera.Bij zulk mooi weer als vandaag krijg je helemaal het ultieme vakantiegevoel en zeker wanneer je bij de haven zit met zijn vele bootjes. We genieten die middag van een niet goedkope, maar wel overheerlijke lunch bij Ella cafe bar & restaurant. Lars en ik nemen een ruimbelegde baquette/sandwich ham/kaas.Jack neemt een tapas schotel voor 1 persoon. Bij het VVV kantoor vragen we of het hotel van de serie Fawlty Towers uit de jaren 70 nog te bekijken valt. Maar van het hotel is niets meer te herkennen en de serie werd destijds ook niet in Torquay opgenomen. Vanuit mijn vroeger fan zijn van Queen weet ik me te herinneren dat er een pub in Torquay ligt/lag met alleen foto’s etc over Freddy Mercury. Ook hier niks meer van, de jongen van het VVV weet niet echt wat ik bedoel merk ik, lang geleden dus….

Een paar kilometer verderop ligt Cockington, zeer zeker een bezoekje waard. Een zeer klein pittoresk dorpje waar we iets drinken in de Rose Garden tea garden.We rijden nog door Torbay, maar dit geeft een Zandvoort aan Zee gevoel, snel doorrijden.  Inmiddels wilt Lars graag terug naar ons park om te gaan voetballen aldaar. Het is bijna 18u, dus via ‘n supermarkt (beslist geen AH of Jumbo overigens..) rijden we terug naar ons park/huisje.

torquay1 torquay2 cockington cockington

Dag 12 Woensdag 16 juli: Dawlish Warren – Totnes – Dawlish Warren (70 km)

Deze ochtend worden we wakker met veel zon. Lars is al om kwart voor 9 buiten aan het voetballen met Dennis onze overbuurjongen, terwijl wij nog lekker even blijven liggen. Dennis en zijn zus vragen of Lars meegaat naar het zwembad van de camping (gelegen aan de overkant van de straat). Na het ontbijt gaan we allemaal lekker even een duik nemen en zonnen naast het zwembad. Het is ruim 25 graden. Tegen de middag rijden we naar Totnes.  Dit dorp ligt op het hoogste nog bevaarbare punt aan de rivier de Dart. Via de steile High Street is de plaats verbonden met een Normandisch kasteel op de heuvel. Langs de straat staan Elizabethaanse huizen met erkers. In een van de leuke winkels koop ik een schattig jurkje voor ons pasgeboren overbuurmeisje. We drinken koffie/thee in een heerlijke Engelse tearoom met typische vloerbedekking en een doorgang via de tearoom naar de kapperszaak erboven…..Onze auto staat op een parkeerplaats die naast een grote supermarkt, genaamd Morrisons ligt. Een van de eerste echte goede supermarkt die we hier tegenkomen, met uitgebreide keuze. Maar we zijn hier nog maar 3 dagen, dus veel hebben we niet (meer) nodig..

totnes zwembadcamping

Dag 13 Donderdag 17 juli: Dawlish Warren – Exeter – Dawlish Warren (45 km)

Deze dag gaan we met de auto (bus stopt weliswaar voor het park, maar is erg duur)  naar Exeter, de hoofdstad van Devon. Deze stad is tijdens WO II zwaar gebombardeerd, maar heeft zijn karakter behouden. De stad ligt hoog op een plateau boven de Exe en wordt omringd door een middeleeuwse stadsmuur. De kathedraal van Exeter is een van de mooiste in Engeland lezen we in de Capitool Gids. We maken Lars die middag blij met een trainingspak van Manchester United…hadden we hem beloofd voor zijn verjaardag. Het winkelcentrum is modern en mooi verzorgd met veel passages en de betere winkels hetgeen ook te merken is aan de mensen hier, ze lopen er goed gekleed bij. Het bezoek aan de oude haven schiet er helaas bij in.

exeter exeter

Dag 14 Vrijdag 18 juli: Onze laatste dag, Kents Cavern, inpakken, opruimen…

Helaas onze laatste dag is aangebroken. We laten Lars kiezen: naar de grotten of naar een kasteel. Het worden de grotten, Kents Cavern, naar men zegt de mooiste van Engeland. Ze zijn inderdaad erg mooi en indrukwekkend. We krijgen een rondleiding van ongeveer een uur. Die middag rijden we nog naar Exmouth, maar dit heeft niet veel te bieden, behalve 3 Sportsworld, dus Lars probeert nog een voetbalshirt te scoren, maar dat lukt dit keer niet.We vinden er geen leuke eetgelegenheid, maar bij de Smugglers Inn waar we die week al diverse malen zijn langs gereden krijgen we een prima maaltijd. Het is er die avond erg druk. Maar de keren dat we er langsreden stond het goed vol geparkeerd, altijd een goed teken.Om 20u zijn we voor onze laatste avond terug op de camping. Lars rent meteen naar buiten en wij gaan opruimen en al wat inladen. Als je naar huis gaat lijkt het altijd alsof je 2x zoveel bagage hebt als aan het begin van de vakantie…Morgen nog een ritje van ruim 400 km naar Dover en na de overtocht nog zo’n 300 km naar Maastricht.Thuis wacht de wasmachine, zijn vakantie is ook voorbij..