• 1

Engeland 2008 Cornwall

Klik op de foto's voor een grotere foto en meer informatie

Dag 1 Zaterdag 5 juli :  Reis van Maastricht naar Calais (309 km) en van Dover naar Hayle (566 km)

Aan boord Ferry
Om 3 uur opgestaan.. 3.45 uur vertrek en 3 uur later en 309 km verder zijn we in Calais.
Door Douane en incheckprocedure, daarna even wachten voor we aan boord kunnen, waarna we om 8 uur vertrekken. Half 10 zijn we in Dover, plaatselijke tijd half 9. Daarna nog eens 566 km tot aan het vakantiepark Riviere Sands Holiday Park in Hayle. Aankomst om 17.15 uur. Toch al met al ruim 14 uur onderweg geweest (incl. boot overtocht) en 875 km gereden. Bij aankomst op het vakantiepark was het behoorlijk aan het regenen, dus Engelser kon bijna niet: uitpakken by rain.. De Mobil homes in the UK zijn groter, ruimer en comfortabeler dan in Frankrijk met een zeer ruime, uitgebreide keuken. Moe van de reis gaan we die avond rond half 10 slapen.

Dag 2: Zondag 6 juli Hayle - St. Ives - Lands End - Minack Theatre – Hayle (81 km)

Als we deze ochtend wakker worden zien we vanuit onze caravan prachtig uitzicht over zee, iets wat we de avond ervoor bij die zware regenval niet zagen..Na het ontbijt rijden we rond half 11 richting St Ives.
Dit stadje is een typische Engelse badplaats met een halvemaanvormig zandstrand met tussendoor gewitte cottages met tuintjes vol geraniums, zonnebloemen en lobelia’s. Het is hier nog geen hoogseizoen, dus zeer aangenaam en geen probleem om heerlijk op een terrasje te genieten van een cappuccino met zicht op het strand, de bootjes en wat Engels volk dat uiteraard enorm geniet van deze zonnige zondagmiddag. Als lunch eten we een Cornisch Pasties, blijkbaar typisch iets voor deze streek, wat vroeger veel door de mijnwerkers werd gegeten: vlees, groenten ed. gevuld in bladerdeeg. Lars neemt een sausage roll., een soort worstenbroodje.Daarna vervolgen we onze Penwith Tour,een rondrit door het spectaculair Cornish landschap dat bezaaid is met de restanten van de tinmijnbouw, schilderachtige vissersdorpen en vele prehistorische overblijfselen. We rijden naar Land’s End, de naam zegt het al: het einde van het land…  Het is een woest landschap met uitzicht op prachtig mooie rotsen. We zien hier de reddingshelicopter van de Navy opstijgen.

St. Ives St. Ives St. Ives pasty
Later die middag  stoppen we bij het Minack Theatre, gebouwd in oud Griekse stijl dat uitziet over de baai van Porthcumo, een fantastische achtergrond. We boffen, deze middag wordt er druk gerepeteerd voor de uitvoerig van the Alchemist, door het Brighton Little Theatre Compagny. Dus (wat mij betreft) even genieten… En op dat moment schijnt de zon volop. In de folder staat dat er maar een enkele keer in het jaar een voorstelling komt te vervallen vanwege slecht weer. Advies is en blijft: dikke trui en regenjas meenemen..Op het vakantiepark heeft Lars al snel zijn draai gevonden,  na een dagje te zijn weg geweest, trekt hij snel zijn (engelse) voetbalkleding aan en zoekt de plaatselijke vriendjes op om mee te gaan voetballen.

Minack Theatre Minack Theatre Minack Theatre lands end

Dag 3 Maandag 7 juli: Hayle – Penzance – Mousehole – Hayle (83 km)

Vannacht heeft het enorm geregend. Maar als we deze ochtend wegrijden is het weliswaar droog, maar wel zwaar bewolkt en maar 13 graden…. We rijden naar Flambards Village, een themapark dat een Victoriaans dorp heeft nagebouwd en een museum bezit over Engeland tijdens de Blitz. Maar dit is dan ook echt het enige interessante, want verder is het meer een soort Valkenier.. Na 2 uurtjes rijden we verder naar Penzance. Dit is een drukke badplaats met een mild klimaat. De stad biedt in de verte een fraai uitzicht op St Michaels’s Mount en een zandstrand.
Tijdens dit uitzicht drinken we buiten koffie (het is inmiddels warmer, terwijl ’s ochtends nog maar 13 graden!)  en spreken een aardig Engelse echtpaar uit Cambridge . De mevrouw is helemaal weg van Mount St Michel in Bretagne (vakantie 2007 gezien!), deze is veel groter dan St Michael’s Mount hier. Penzance is niet echt bijzonder, maar wel zo’n heerlijk typische Engels dorp met bijv een Woolworth. Later deze middag rijden we bij inmiddels prachtig weer naar Mousehole (spreek uit als Mouzole), een aardig populair dorp met een kleine haven, rijen cottages en een doolhof van smalle steegjes. De kleine haven ziet er bij eb uit als een Muizenhol, vandaar waarschijnlijk de naam. Hier genieten we in de zon op een bankje van een home made Cornish Ice Cream.

mouseholemousehole2klmousehole3kl

Dag 4 Dinsdag 8 juli: Hayle - St Michaels Mount – Falmouth – Hayle (98 km)

Deze ochtend rijden we naar St Michaels Mount. Deze berg verrijst uit het water van Mount Bay, tegenover het dorpje Marazion. Het tijdstip dat we arriveren kunnen we vanwege de vloed nog niet lopend naar St Michael’s Mount gaan, dus gaan we per bootje. Op dat moment regent het en besluiten we eerst koffie te gaan drinken en als we later naar boven lopen richting het kasteel breekt de zon door en wordt de lucht blauw. Persoonlijk vinden wij ”deze” Mount Michel mooier en knusser dan die in Bretagne.., niet zo toeristisch en commercieel.We genieten van een lunch buiten in de zon aan de rand van het strand van St Michaels Mount.
Die middag rijden we later door naar Falmouth. Deze populaire badplaats bezit een mooie beschutte haven, waar Jack heerlijk geniet van een Engelse pint. Ik hou het liever bij witte wijn..En ook nog even geshopt bij Marks en Spencer! Deze heerlijke dag is het rond de 20 graden.
Even genieten maar, want de voorspellingen voor morgen zijn erg slecht.

michaelsmount michaelsmount michaelsmount michaelsmount

Dag 5 Woensdag 9 juli: Hayle – Futureworld – Hayle (60 km)

De weersvoorspellingen komen idd uit. ’s Morgens worden we wakker met enorme regenval en ontbijten dus lekker op ons gemak en bekijken waar we bij zo’n slecht weer heen kunnen gaan. Het wordt Future World op verzoek van Lars, een communicatiecentrum met allemaal satelietschotels van BT en robot Robbie en vooral voor Lars een heerlijk dagje om fijn te X-Boxen. Voor ons met name leuk om even de weersvoorspellingen via internet te bekijken. Die zien er voor de dagen later die week gelukkig beter uit. Terug gekomen op het vakantiepark, kan Lars  lekker buiten gaan voetballen, het is geheel opgeklaard, het had genoeg geregend voor die dag. Nadat we hebben gegeten (want zoals ieder jaar op vakantie kookt Jack meestal gewoon net zoals thuis) maken we een strandwandeling en zien we het geweldig mooie strand dat er bij dit park ligt.

Dag 6 Donderdag 10 juli: Hayle - Tintagel - Boscastle – Hayle (190km)

Vandaag ziet het buiten vriendelijk uit, wat een genot na zo’n horrible day als gisteren.Tegen half 12 rijden we richting Tintagel, waar we de overblijfselen van het kasteel van King Arthur gaan bekijken/beklimmen en het beroemde Old Postoffice uit de 18e eeuw.
Bij het kasteel van King Arthur is het prachtig mooi met schitterend zicht op zee en de rotsen.
Bij aankomst in dit dorpje is de hoofdweg afgesloten, ze verwachten belangrijk bezoek van niemand minder dan Prins Charles! Dit was pas deze ochtend bekend gemaakt, dus alleen de plaatselijke bevolking en wat toeristen waren aanwezig. Erg bijzonder om zoiets mee te maken, want wanneer zie je zo’n Hoogheid van dichtbij?? Camilla is er uiteraard ook bij. Lars vraagt wie dit zijn en ik probeer hem de hele geschiedenis uit te leggen incl. Diane etc etc. Hij vindt het maar saai, hij moest eens weten hoe de Engelsen hier al jaren van smullen.. Eind van de middag rijden we naar Boscastle en zien bij het plaatselijk informatiecentrum dat hier op 16-08-2004 een enorme overstroming heeft plaatsgevonden. Het hele dorpje stond toen blank.

Op het terras genieten we van een cappuccino en een kaasmuffin. De avond is prachtig mooi met veel zon en de was wordt heerlijk droog!

charles camilla boscastle postoffice kingarthur

Dag 7 Vrijdag 11 juli: Hayle – Fowye – Bodmin – Perranporth – Hayle (180 km)

Lars is vandaag jarig, hij wordt (alweer) 10 jaar. Hij krijgt een nieuw horloge en een voetvalshirt van van Nistelrooy. Na ons ontbijt rijden we richting Fowey. Dit mooie havenstadje met zijn smalle en hoge steegjes werd vooral bekend door de schrijfster Daphne du Marier die hier lange tijd heeft gewoond.  En het is een populaire badplaats voor rijke Londenaars die van varen met dure jachten en visrestaurants houden. Ik koop allerlei cadeautjes in diverse schattige winkeltjes die hier liggen. Later die middag rijden we naar Bodmin, de hoofdstad van Cornwall, maar dat hebben we snel gezien. Een saaie, grijze stad, zeker vergeleken zoiets moois als Fowey. Op advies van een vriendin bezoeken we Perranporth met zijn schitterend mooie strand. Inderdaad de moeite waard om te bezoeken en bij een dag als vandaag met rond 18 graden liggen de Engelsen massaal op het strand, weliswaar achter een strandtentje, maar toch. Lars en ik trekken ook onze schoenen uit en lopen door het water richting een steile trap die ons weer terugbrengt bij onze auto.
’s Avonds gaan we vanwege de verjaardag van Lars in St Ives uit eten. De pizzeria die we op het oog hebben, zit helaas helemaal vol en heeft een wachttijd van meer dan 1 uur. Bij een ander restaurant maken we Lars ook blij met een pizza. Zelf neem ik home made viskoekjes met een heerlijke salade en Jack nam een zeebaars.