• 1

Engeland 2009 Best of the North

Rondreis Noord-Engeland / Zuid-Schotland

Klik op de foto's voor een grotere foto en meer informatie

Best of the North/Lake District/Scotland.
Overnachtingen in Haven Holiday parken.

De Haven holiday parken zijn zeer talrijk vertegenwoordigd in Engeland. Het zijn niet de parken die we gewend zijn in Nederland of Frankrijk. De parken zijn meestal zeer groot, 700 caravans zijn geen uitzondering en staan erg kort op elkaar. Tuinmeubilair is niet aanwezig. De engelsen zitten ook niet buiten, ze zitten allemaal in de caravan. De caravans daarentegen zijn zeer ruim, met douche, WC, oven en een ruim 4 pits gasfornuis.
Vertier hebben de engelsen in het zgn. Funworks op het park. Overal is de opzet hetzelfde, je moet eerst door een grote zaal met gokautomaten (daar is het echt altijd druk) voordat je naar de bar, zwembad, of restaurant kan. Daar zit volgens ons een hele filosofie achter.
Speeltoestellen en sportveldjes zijn aanwezig, maar als je op zo’n groot park ver van zo’n speelveldje afligt ben je zo’n 5 tot 10 minuten aan het lopen. Niet handig als je kleine kinderen hebt die je in het oog wilt houden.

16 augustus – vertrek 21 uur Rotterdam naar Hull.

haven-klDit jaar geen vertrek vanaf zaterdagochtend, maar op een rustige zondagmiddag richting Rotterdam, waar onze boot om 21u richting Hull gaat. Voordat we het goed in de gaten hebben zitten we aan een tafeltje waar we van een doorlopend buffet gebruik kunnen maken, de eerste tientallen ponden zijn al besteed. Deze boot is veel groter dan de nachtboot die we in 1996 hadden op onze Honeymoon naar Schotland. Rond 22 uur (Engelse tijd) gaan we naar onze slaaphut. De douche en bedden zijn heerlijk, hopelijk zijn ze dat ook in onze caravans op vakantie   . Jack en Lars slapen prima die nacht, ik word toch met regelmaat wakker, en vooral van vervelend geklepper (wat later een loszittend schilderij blijkt te zijn geweest).

17 augustus – 07.15 aankomst Hull, 07.45 ontschepen, 08.30 vertrek uit Hull naar Filey (70 km)

De wekker zetten is niet nodig, want om 6 u wordt er in 4 talen omgeroepen dat het ontbijt geserveerd wordt. Op zo’n vroeg tijdstip hebben wij nog geen behoefte aan een ontbijt. Om 8 uur zitten we weer in onze auto en rijden we op Engelse grond. Helaas komen we onderweg niks tegen om te ontbijten en we zijn rond 10u al op ons eerste park: Blue Dolphin Holiday Park in Filey. We kunnen pas ’s middags inchecken, we nemen iets van ontbijt op het park. En we wanen onze meteen in Engeland, tussen de typisch Engelsen vol tattoos aan het English Breakfast met worstjes, spek, ei en witte bonen in tomatensaus. Voor ons niet, we houden het bij toast en thee. Het park heeft een winkeltje voor de meeste benodigdheden, maar voor een betere winkel zul je naar Filey 3 km verderop moeten. Hier genieten we dan ook op een bankje van de zon.
Rond half 4 zitten we in onze caravan, en richten deze in voor de 4 komende dagen. Lars vindt zijn weg al snel op het park: voetballen met engelse leeftijdsgenoten, allemaal gekleed in de bekende voetbalshirts! Helaas, zijn de bedden niet zo fijn als op de boot..

18 Augustus – Filey – York, 140 km.

Na ons ontbijt rijden we naar YORK. In 1996 zijn we ook in deze mooie, middeleeuwse stad geweest. Parkeren in York tijdens de zomermaanden is een ramp, dus we maken gebruik van Park & Ride bij Monks Cross, de hele dag parkeren en met de bus naar York in 10 minuten voor nog geen 5 pond. Ook nu nemen we een bustocht in de Hop on Hop off bus. In een typische engelse tearoom genaamd Gert & Henry’s nemen we een lunch, maar wat blijkt de eigenaren zijn Italianen! Er wordt daar Italiaans gekletst ipv engels. Het is precies een scene uit een maffia film, opa zit aan een tafeltje de krant te lezen en kwebbelt er rustig op los tegen de eigenaar. Later komen we Betty’s tearoom tegen waar de mensen in de rij staan om binnen te komen, het gebak en brood in de etalage zien er verrukkelijk uit, maar we hebben al geluncht. Avonds eten we in Filey fish and chips, maar het zijn niet de frietjes van Siem (friture bij ons in de buurt) en we zien dat de meeste engelsen een of andere groene smurrie op hun chips nemen, we nemen aan dat dit de bekende dikke groene erwten zijn, maar dan geplet.

York4-kl  Yorkminster

19 Augustus – Scarborough-Robin Hoods bay-Whitby, 100 km

Deze dag hebben we volop zon en halen we de 28 graden!! Na ons ontbijt rijden we naar Scarborough, een klein vissersplaatsje, maar waar de amusementshallen meer dan aanwezig zijn. We vragen ons steeds weer af wat daar zo leuk aan is, maar van jong tot oud is er te vinden. In de buurt van het strandje gaat wel een leuk weggetje omhoog richting centrum waar de huizen en muren zijn beschilderd met muurschilderingen. We volgen onze tocht naar het mooie Robin Hoods Bay. De legende wil dat Robin Hood hier boten had liggen voor het geval hij overhaast moest vluchten. Het dorp heeft een reputatie op het gebied van de illegaliteit en in veel huizen zijn bergplaatsen te vinden waar vroeger smokkelwaar werd verstopt.
Whitby, ook een vissersplaatsje, maakt meer indruk dan Scarborough. Vooral het oude gedeelte van Whitby is heel erg leuk met zijn oude straatjes en leuke winkeltjes.
Op een terrasje langs de haven kijken we onze ogen uit wat er aan volk langs komt.

20 Augustus – Goathland-North York Moors National Park , 140 km

Deze dag maken we een tocht door het North York Moors National Park en stoppen bij Goathland, beslist vernoemd naar de vele geiten en schapen die er los rondlopen. Hier wordt ook voor gewaarschuwd als je het gebied binnen rijdt. Tevens ontdekken we dat hier de populaire serie Heartbeat wordt opgenomen (die in heel veel landen wordt uitgezonden, maar niet in Nederland). Het is een politie drama serie die zich afspeelt in de jaren 60 en al vanaf 1992 wordt uitgezonden. Je vindt in alle winkels diverse souveniers wat met deze serie te maken heeft. We bezoeken ook het treinstation van Goathland, dit is gebruikt voor de 1e Harry Potter film, de scene als ze in London op het station door de muur moeten lopen en dan op een ander station terechtkomen (hier dus).
Later in de middag rijden we naar het centrum van Robin Hoods Bay, waar we een wandeling maken door de leuke, kleine steegjes. Die avond pakken we weer alles in, om de volgende dag naar onze 2e bestemming te gaan.

21 augustus – Vertrek vanuit Filey naar Longniddry , 334 km.

Onderweg naar Longniddry (Schotland) maken we een stop bij Alnwick castle. Dit kasteel werd in de 19e eeuw het Windsor van het noorden genoemd, en is de hoofdzetel van de 12e hertog van Northumberland Ralph Percy, wiens familie, de Percy’s, hier al sinds 1309 wonen. Het is het op een na grootste bewoonde kasteel van Engeland. In de zomer is het open voor publiek, de hertog en zijn familie nemen dan hun intrek in een ander verblijf in Schotland, een suppoost vertelde ons dat hij nog meer optrekjes bezit in Engeland. Dit kasteel is meerdere malen gebruikt als decor voor bekende films, zoals: Harry Potter, Elisabeth, Braveheart, Robin Hood en nog vele andere films. Het is absoluut de moeite waard, het is tot nu toe het mooiste kasteel dat we in Engeland bezocht hebben. Helaas is er niet veel tijd om het centrum van Alnwick te bekijken, we moeten nog ruim 1,5 uur rijden naar ons vakantiepark waar we voor 18u moeten inchecken.
Deze caravan is een kopie van onze vorige, dus alles komt op dezelfde plaats…
Onze buren zijn Brabanders, de eerste landgenoten die we spreken en tegenkomen. Ze vertellen dat Schotland voor hun de eerste keer is, en ze helaas tot die dag alleen maar regen hebben gezien, hebben wij toch weer meer geluk gehad.

Alnwick1-kl

22 augustus Edinburgh per bus vanaf het park, reistijd 45 minuten

Vanaf dit park rijdt er ieder kwartier een bus naar de hoofdstad van Schotland.
Die ochtend nemen we om half 10 de bus en 3 kwartier uur later zijn we in Edinburgh. Het openbaar vervoer rondom Edinburgh is geweldig geregeld en spotgoedkoop. We betalen voor een enkeltje Edinburgh voor ons drieën  3,10 pond (4 euro) en we zitten bijna 1 uur in de bus.  Het is deze dag extra druk, want de hele maand augustus is het Edinburgh Festival, een van de grootste muziek- en theaterfestivals ter wereld!. Overal zie je straatartiesten. Het mooie weer werkt enorm mee deze dag! In de capitool gids staat vermeld dat Edinburgh als een van de mooiste steden van Europa geldt, deze mening delen wij niet geheel (als we bijv aan Parijs, Barcelona, Londen of Maastricht  denken). Met de Hop On Hop off bus krijgen we een goede indruk van deze stad.  De bekende, drukke Princess Street, is de scheidslijn tussen de twee grote toeristische gebieden van de stad, vandaag ligt hij opengebroken, wat een rommelige indruk geeft. Het gedeelte rondom Edinburgh Castle is een veel gezelliger en leuker gebied. Ik ga er op de foto met Adam the Braveheart, meer info over hem vind je op zijn website http://www.adamthebraveheart.co.uk . Tijdens het ritje met de bus horen we het verhaal van het hondje Bobby die in de 19e eeuw zijn baasje verloor toen hij 2 jaar oud was. Hij heeft vervolgens gedurende 14 jaar lang de wacht gehouden op het graf van zijn baasje. Bobby werd door veel mensen op klokslag één uur 's middags gezien, wanneer het kanon van Edinburgh Castle afging en hij naar het koffiehuis ging en daar zijn middagmaal van de eigenaar kreeg. Bobby mocht niet naast zijn baas begraven worden, maar werd zo dichtbij mogelijk begraven, net binnen de poort van de begraafplaats. Een gedenkteken ter ere van Bobby, geprezen om zijn loyaliteit, staat in Greyfriars place, vóór het voormalige koffiehuis, nu pub. De begraafplaats ligt er direct achter. ’s Avonds zien we massa’s mensen richting de Edinburgh Tattoo gaan, het grootste militaire muziekfestival in de wereld. Wij hebben geen kaartje en nemen de bus terug naar de camping. Als we op de bus staan te wachten vliegen 2 straaljagers precies om 19.30 uur over de Tattoo (een fly over). ’s Avonds in de caravan horen we nog het vuurwerk dat precies om 24 uur 20 km verderop wordt afgestoken als afsluiting van de Tattoo.

Edinburgh Castle binnenplaats

Zondag 23 augustus – Haddington, Gifford, North Berwick, 50 km

Voor vandaag hadden we besloten om uit te slapen en rustig aan te doen, maar goed ook want dit is onze eerste vakantiedag die met regen begint.. rond 13u maken we een tochtje langs kleine dorpjes in de buurt: Haddington, Gifford en Garvald, waar het op een zondag erg uitgestorven is.. We stappen wel uit in North Berwick om koffie te drinken en Jack wordt in de tearoom aangezien voor een Scots man door een oude bewoonster.(dat is nog eens leuk en anders dan meteen in het Duits te worden aangesprokenL). Ze zegt tegen hem “mind how you go”, een schotse uitdrukking die zoiets betekent als” let goed op, goed reis “.  De cappucino kost hier maar 1 pond 60 en de frisdrank maar 1 pond. De omgeving in de Lowlands vinden we niet zo bijzonder qua bezichtigingen, tenzij je 2 dagen naar Edinburgh wil. Het echte Schotland is voor ons toch boven Edinburgh, de Highlands.. Op het eind van de middag rusten we uit in onze caravan met het lezen van boeken.

Maandag 24 augustus – Vertrek vanuit Longniddry naar Flookburgh, 330 km

Onderweg maken we een stop bij Hadrians Wall. Dit is een 2000 jaar oude muur van 180 km lengte die loopt van Carlisle tot aan Newcastle en was bedoeld om de Romeinse noordgrens te beschermen tegen invallen vanuit het noorden, het latere Schotland. Aan deze muur staan maar liefst 25 forten en musea. Wij bezoeken het fort en muur bij Birdoswald. De oorspronkelijke muur was 3 meter breed en ongeveer 4 meter hoog. De muur die nu nog staat is ongeveer 1 tot 1,5 meter hoog en ruim 1 meter breed. De muur staat op de Unesco wereld erfgoed lijst. Wel apart om te weten dat je bij een muur bent die 2000 jaar gelden door de Romeinen gemaakt is.
Daarna rijden we door naar ons laatste park, Lakeland Leisure park in Flookburgh. We arriveren op het eind van de middag in een stralende zon. Zo te zien tot nu toe het mooiste park, iets ruimer opgezet en met meer groen. Voor een supermarkt en pinautomaat moet je echter zo’n 7 km verderop zijn, in Grange Over Sands.

Hadrian wall bij Birdoswald Hadrian wall Overblijfselen fort Birdoswald Lars op de Hadrian wall

Dinsdag 25 augustus – Manchester United, 280 km

Vandaag hebben we vooral onze zoon een groot plezier gedaan om ”even” ( 140 km verder en 1,5 uur rijden) naar zijn favoriete engelse club Manchester United te gaan. (Achteraf vonden wij het ook zeer de moeite waard.)
We hadden vanuit Nederland via de website de rondleiding gereserveerd, maar goed ook, want het was er druk genoeg en als je niet gereserveerd had moest je zeker 1,5 uur wachten. Manchester is big business, onze groep was met 35 personen die inclusief museum toegang 11 pond per persoon betalen. Er lopen 3 tot 4 groepen tegelijk door het stadion. Er is een restaurant en bar boven in het stadion en de winkel is de grootste van Europa. Je kunt er er zelfs een hondenmand met het Manchetser logo krijgen.
Het was een leerzame rondleiding, compleet met bezichtiging van de kleedkamers. We hebben ook nog 3 spelers gezien, Owen, Kuszack en Welbeck. Lars ook weer blij.

Een club met een rijke historie. Hier een kleine opsomming van wat we onthouden hebben van de rondleiding.

-          Er kunnen 77.000 mensen zitten
-          Een skybox kost 45.000 pond per jaar, ze zijn allemaal bezet en er is een wachtlijst voor van 10 jaar!
-          Een los kaartje kopen voor een wedstrijd lukt niet, want er zijn 250.000 leden van Manchester die voorrang hebben op het kopen van een kaartje.
-          Ze hebben een speciaal gedeelte voor gehandicapte fans, deze betalen 25 pond per jaar en kunnen dan 50% van alle thuiswedstrijden zien.
-          Alle spelers moeten 5 uur voordat de wedstrijd begint aanwezig zijn, ze eten dan gezamenlijk en bereiden zich dan voor op de wedstrijd.
-          Manchester heeft 3 kinderoppassen in dienst, die op de kleine kinderen letten van de spelers tijdens de wedstrijd. (zoals de kids van Beckham..)
-          Er zijn 3 politie cellen onder de tribunes.
-          Ze vangen het regenwater op in een tank van 55000 liter en dit water wordt weer gebruikt om het gazon te sproeien. De tank is trouwens altijd vol !
De dag erna zagen we op het journaal dat de bokser Mohammed Ali in het stadion van Manchester op bezoek kwam, als we een dag later ons bezoek hadden gepland dan hadden we hem ook nog gezien.

Woensdag 26 augustus – Ulverton-Barrow on Furness, 78 km

Zoals voorspeld is dit een dag met veel wind en veel regen. We besluiten om in de buurt te gaan toeren, en we rijden naar Ulverton. Op de kaart zien we dat hier het Laurel en Hardy museum ligt. In de Capitool Gids lezen we dat Stan Laurel in 1890 hier is geboren. Op een plein zien we een standbeeld van het duo staan, maar in een soort oude kelder is het museum te vinden, niet echt bijzonder. Omdat het zo regent nemen we een kijkje, maar we besluiten om niet echt toegang te nemen. We ontdekken in het dorpje een leuke tearoom en besluiten daar te gaan zitten. Als we in Barrow-In-Furness lopen is het inmiddels droog, maar dit is vergane glorie…de grootste stad van het schiereiland maar verder niet bijzonder.
De mooie dorpjes in deze buurt en het gebied van Beatrix Potter gaan we morgen zien: er is zon en 20 graden gemeld...

Tearoom Ulverton Standbeeld

Donderdag 27 augustus – Lake Windermere, Beatrix Potter,   100 km

Die dag worden we inderdaad wakker met volop zon buiten. Na ons ontbijt rijden we naar Browness on Windermere, naar the World of Beatrix Potter. Deze schrijfster die leefde van 1866 tot 1943 is vooral bekend als schrijfster en illustratrice van kinderboeken als Peter Rabbit. Maar ze was ook voorvechtster voor het behoud van de natuur in het Lake District. Om haar geliefde streek in stand te houden, schonk ze land aan de National Trust. (dit is een organisatie die historische en natuurlijke monumenten beheert, tegenwoordig zijn er zo’n 2 miljoen leden)
Helaas hebben we haar huis niet kunnen bezoeken, de ticketverkoop gaat op tijdstippen en wij waren er rond half 4 en alle tickets waren helaas al uitverkocht. We bezochten die middag de plaatsen Hawkshead en Ambleside.
’s Avonds zijn we bij Rose in Crown Inn gaan eten. Deze Inn was dichtbij ons park gelegen. De ober sprak nog een klein beetje Nederlands, zijn Hongaarse vriendin woont Arnhem vertelde hij ons. Bij ons zou zo’n Inn ondenkbaar zijn: overal vloerbedekking, tot op het toilet. Je vraagt je af hoe ze dit zo schoon houden met dagelijks mensen aan de bar en mensen die er komen eten. Maar in Engeland voelt dit zo normaal, gezellig en vertrouwd.

Museum Museum Museum  Entree museeum

Vrijdag 28 augustus- Lakefield naar Hull via Knaresborough, 238 km

Onze vertrekdag helaas weer. Rond 10u is de auto weer ingepakt en rijden we richting Hull. Onderweg maken we een stop in Knaresborough, een van de oudste dorpjes van Engeland. We besluiten om daar ’s middags iets warms te eten, op de boot nemen we wel een broodje. (tijdens de heenreis op de boot zaten we voor we er zelf erg in hadden in een restaurant met lopend buffet, maar erg duur)
In dit kleine restaurant was het eten onverwachts goed, er kwam zelfs een kom met diverse soorten groenten op tafel. Tot nu alleen maar de vertrouwde dikke groene erwten gezien.
Het eten daar was traditioneel Yorkshire food vertelde de kok ons. We hadden afgesproken om zaterdagochtend bij familie in Utrecht te gaan ontbijten, bij een plaatselijke bakker kochten we heerlijke muffins. Helaas trof ons op de auto een bekeuring aan voor te lang parkeren. Werd ons goedkope etentje toch nog duur. Rond 16u waren we weer bij de boot die ons weer terugbracht naar Rotterdam- Nederland.

Klaar voor vertrek Hut in de boot