• 1

Frankrijk 2007 Bretagne

Klik op de foto's voor een grotere foto en meer informatie

30 juni :  Reis van Maastricht naar St. Malo - ongeveer 700 km

Vroeg in de ochtend vertrekken we voor onze reis naar Noord-Bretagne. We kiezen voor de reis via Pont du Normandie, een grote brug over de Seine nabij Le Havre. Vanuit de verte ziet hij er indrukwekkend uit, als je er overheen rijdt valt het wel mee, al denken motorrijders er anders over heb ik met later laten vertellen. Het is niet druk onderweg, maar ja wat wil je, het is 30 juni en we zijn door de vakantie spreiding in Nederland de regio die het eerst vakantie heeft. Dit is later ook te merken op de camping, hij is nog niet halfvol en er zijn niet zoveel kinderen aanwezig. We verblijven in een grote sta-caravan op camping Domaine de la Ville Huchet nabij St. Malo. Er is een enthousiast jong team aanwezig op de camping dat vanalles organiseert voor de campinggasten. Ook de camping ligt er mooi bij en ziet er zeer verzorgd uit.

pont de normandie onze caravan

1 juli St. Malo

Vandaag doen we rustig aan. Na een lekker ontbijtje met uiteraard stokbrood en croissants vertrekken we naar St. Malo dat hier ongeveer 10 minuten rijden vandaan ligt. Saint Malo heeft een ommuurde oude stad dat Intra Muros wordt genoemd. In 1944 werd de stad zwaar geborbardeerd, maar na de oorlog is de stad helemaal in zijn oude staat herbouwd.Aan de grote toegangspoort bevindt zich een kasteel. Op de omringde muur kun je wandelen en zo de Intra Muros goed bekijken vanaf de bovenkant en natuurlijk heb je ook een prachtig panorama op de rotskust en zee. De muur is ongeveer 2 km lang. Intra Muros zelf is mooi, leuke kleine winkelstraatjes, veel restaurantjes en een gigantische ijszaak, waar we uiteraard een ijsje eten. Op een pleintje laten we ons alle 3 vereeuwigen, niet op een foto of met een gebruikelijke tekening, maar dmv een profiel van ons dat geknipt wordt door een zeer vriendelijke mevrouw.

Lars op de omwalling van Intra MurosOveral verse visPortret knippenPortret van Lars

2 juli  Dol de Bretagne

We gaan vandaag richting Dol de Bretagne om het stadje te bekijken. Bij aankomst is het erg rustig in de winkelstraat en het blijkt dat de winkels tussen de middag dicht zijn, dat zijn we niet meer gewend. We lopen door de straatjes en besluiten om later op de dag terug te komen als de winkels open zijn. Bij de auto aangekomen zien we tot onze schrik dat we een platte band hebben. Jack gaat de band wisselen, maar komt al snel tot de ontdekking dat de krik nog thuis in Maastricht ligt, erg handig. Jack gaat aan een automobilist vragen of hij een krik mag lenen, maar ook deze Fransman heeft geen krik bij zich, het kon wel eens lang gaan duren. Gelukkig stopt even later een Fransman die spontaan zijn hulp aanbiedt en waarempel ook nog een krik bij zich heeft. Hij helpt Jack met de band wisselen en vertrekt weer even snel als hij gekomen is. Hierna zijn we maar snel naar een garage gereden en hebben de kapotte band laten maken. Al met al is het al laat op de middag geworden en we besluiten om terug te rijden naar de camping. Komende week proberen we het nog eens.

3 juli Cancale

Deze dag gebruiken we om langs de kust richting Cancale te rijden. Het havenstadje Cancale staat geheel in het teken van de kweek en consupmtie van de oesters. De oesters staan hier bekend vanwege hub uitstekende smaak.Vanuit het stadje zie je de oesterbanken liggen. Langs de kade staan allemaal tentjes waar je de oesters kunt kopen en ter plaatse kunt opeten. De Fransen zitten ze hier gewoon op een muurtje te eten, voor hun is het geen exclusief gerecht. Wijzelf hebben nog nooit oesters gegeten en besluiten dat het er toch eens van moet komen, verser dan dit kan haast niet. Maar we kiezen wel voor een restaurantje, we gaan niet langs de weg zitten. We kiezen beiden voor 6 oesters. Jack vindt het heerlijk, hij is verkocht, ikzelf eet ze wel op maar ben niet heel erg enthousiast.

cancale1klcancale2klcancale3klcancale4kl

4 juli Mont-St-Michel

We gaan Mont-St-Michel bezoeken. Deze ligt op de grens van Bretagne en Normandie. Het is een oud Benedictijnen klooster boven op een rots. Vroeger was het alleen toegankelijk bij eb, tegenwoordig is er een verhoogde weg aangelegd. Het stadje is alleen met de voet bereikbaar en is vanaf het begin al een flinke klimtocht. Het is er super toeristisch, wij zaten nog net niet in het hoofdseizoen en het was nu al erg druk, kun je nagaan in het hoofdseizoen, dan kun je over de koppen lopen. Door de nauwe straatjes met allemaal restaurantjes en souvenierwinkeltjes kun je naar boven om de abdij te bezoeken. De Abdij hebben we overgeslagen, maar de restaurantjes niet, want Lars heeft inmiddels de specialiteit van de omgeving ontdekt, de crepes.
's Middags rijden we terug via Dol de Bretagne, de winkeltjes zijn nu wel open en we lopen even door het kleine stadje. Het is niet groot, dus we zien hier snel klaar. Net even buiten het stadje staat een Menhir van ongeveer 125-150 ton en ongeveer 10 meter hoog die we even gaan bekijken. De legende vertelt dat deze menhir door de goden vanuit hun hemelse rijk naar beneden werd geworpen om een vechtend tweetal te scheiden. Sindsdien zakt hij in de grond. Wanneer de granieten massa verzwolgen is door de aarde, zal ook de wereld tot een einde komen volgens de legende. Hopelijk blijft hij nog lang staan !

Mont st MichelMont st Michel straatjesCrepemenhir

5 juli Jersey

Vanuit Malo kun je met de boot naar het eiland Jersey. Jack heeft hier altijd al eens naar toe willen gaan en aangezien we nu in de buurt zitten besluiten we om een dag met de boot op en neer te gaan. De boot vertrekt om 7 uur, dus om 6 uur zitten we al in de auto richting St. Malo. Na het inchecken vertrekt de boot keurig op tijd voor een overtocht van ruim 1 uur. De kapitein roept om dat de zee vrij onrustig is en even later zien we het personeel met handschoentjes aan her en der kotszakjes uit delen. Lars is dit allemaal lichtelijk amusant aan het bekijken, allemaal mensen die overgeven en het personeel dat met doekjes rondloopt. Echter na 20 minuten begint ook Lars wit weg te trekken en heeft hij ook het kotszakje nodig. Hij vindt het ineens allemaal niet meer zo leuk. Gelukkig zijn we vrij snel op het eiland en kunnen snel de boot af. Het is nog vroeg en er is nog niet veel open, we bezoeken daarom eerst een lavendel kwekerij. En toen begon het te regenen, de hele dag door. We hebben wat rondgereden over het eiland, maar door de vele regen hebben we eigenlijk niets gezien, ontzettend jammer. Aangezien de boot pas 's avonds om 19 uur terugging, hebben we de tijd maar doorgebracht met wat rondrijden, koffie drinken en winkelen in St. Helena. Lars scoort op de valreep voor 5 pond nog een voetbalshirt van Arsenal, dus zijn dag komt gelukkig toch nog goed. Het enige wat wij gekocht hebben is een doosje pilletjes tegen reisziekte bij de plaatselijke Boots. De terugtocht gaat gelukkig goed, de zee is rustiger en de reistabletjes helpen ook goed.

Jerseyjersey2kljersey3kljersey4kl

6 juli

Het is alweer onze laatse dag op de camping. Morgen vertrekken we naar Normandie voor een week. Het is de eerste dag dat het redelijk zwemweer is, dus Lars maakt gelijk gebruik van het zwembad. De rest van de dag wordt gebruikt voor lekker rustig aan te doen, wat te lezen en langzaam in te pakken. Tegen de avond rijden we naar St. Malo en sluiten deze week af met bezoek aan een restaurantje.